MUHBA Vil·la Joana

Antic mas de la parròquia de Vallvidrera,  Vil·la Joana va transformar-se en casa d’estiueig al segle XIX i en un equipament d’ús educatiu entre el 1921 i el 1973, les Escoles Vil·la Joana, d’educació especial, pioneres a Europa.

Vil·la Joana és la darrera casa que va acollir l’escriptor Jacint Verdaguer. Malalt, hi va morir el 10 de juny de 1902. Des d’aquell mateix moment la casa va esdevenir un lloc de memòria del poeta. El 1963 algunes estances van convertir-se en el primer museu que li era dedicat. Avui és alhora memorial i casa de la literatura: un espai que reivindica el valor de la paraula literària a través de la seva figura. L’escriptor esdevé l’eix que permet presentar la realitat de Barcelona com a ciutat literària i el fenomen de l’experiència literària universal.

L'entorn

MUHBA Vil·la Joana es troba al barri de Vallvidrera, dins del parc natural de Collserola. Antigament, va ser una de les masies més pròsperes d’aquella zona. Al segle XIX va ser reformada per convertir-la en casa residencial, i fou en aquell moment que se la va dotar de l’emblemàtic rellotge que destaca a la seva façana. A tocar de Vil·la Joana es troba el Centre d'Informació del Parc de Collserola i és un bon punt de partida per conèixer els entorns d'aquesta zona forestal, com la Font de la Budellera o el Pantà de Vallvidrera.

Jacint Verdaguer (1845-1902)

Jacint Verdaguer (1845-1902) és una de les grans figures de la literatura catalana de tots els temps. Dins del moviment de la Renaixença, la popularitat que assoli la seva poesia fou decisiva per a la recuperació i la dignificació de l’ús social del català. Va ser ordenat sacerdot l’any 1870 i fou popularment conegut com “mossèn Cinto”. Amb els seus dos grans poemes, L’Atlàntida (1877) i Canigó (1886) expressà una visió èpica de la natura i de la història, igualment patent a la seva Oda a Barcelona (1883). La natura va ser una de les grans fonts d’inspiració de Verdaguer, que en la seva ultima etapa, accentuà el seu misticisme arran del conflicte que l’enfrontà amb el bisbe de Vic i el Marquès de Comillas, un dels personatges més poderosos d’Espanya, fins aleshores el seu protector. La sèrie d’articles En defensa pròpia (1895-97) esdevenen un veritable j’accuse que posa de manifest la conflictivitat latent al si de la societat catalana a la fi del segle XIX.

Verdaguer a Vil·la Joana

El maig de 1902 Jacint Verdaguer, greument malalt de tuberculosi, va retirar-se en aquesta casa, propietat de la família Miralles. Només hi va passar 24 dies, ja que el poeta va morir el 10 de juny . La seva mort va colpir la ciutat i el seu enterrament va esdevenir una de les manifestacions de dol més grans que mai han tingut lloc a Barcelona. Vil·la Joana ha esdevingut un lloc estretament lligat a la memòria de Verdaguer, no tan sols perquè conserva objectes i ambients que recorden sentimentalment els últims dies del poeta (l’oratori, la cambra, la galeria, l’escriptori que havia utilitzat en el passat) si no també perquè les col·leccions que s’hi han reunit, en bona part gràcies a donacions de particulars, permeten explicar la trajectòria literària, personal i humana de Verdaguer.

Espai de literatura, ciutat i natura del MUHBA

El MUHBA centra a Vil·la Joana les activitats relacionades amb els patrimonis literaris, com les jornades de Literatura i Ciutat.

Cada any hi tenen lloc, així mateix, les jornades verdaguerianes que coincideixen amb l’aniversari de la mort del poeta.

MUHBA Vil·la Joana. Casa Verdaguer de la Literatura
Museu d’Història de Barcelona
Cra. de l’Esglèsia, 104 (Vallvidrera)
Veure mapa

Com arribar (veure plànol)

Dijous de 10.00 a 14.00 h*
Dissabtes, diumenges i festius de 10.00 a 17.00 h*
*L’accés a l’exposició finalitza 30 minuts abans de l'hora de tancament del museu

Dies de tancament anual: 1 de gener, 1 de maig, 24 de juny i 25 de desembre

Informació i reserves

Adreça electrònica: reservesmuhba@eicub.net
Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 10 a 14 h i de 16 a 19 h.

Entrada gratuïta.

Accessos

FGC
      Baixador de Vallvidrera
      El centre disposa d’aparcament
                   per a bicis

Cotxe
El centre no disposa d'aparcament propi.

Autocars
Els autocars no poden accedir fins a Vil·la Joana. L’aparcament més proper és a tocar l’estació del Baixador de Vallvidrera dels FGC.

Recomanacions

• El paraigües o objectes punxeguts els deixarem a l’entrada.
  • Es poden fer fotografies, sense flash o trípode, dins les sales d’exposició.
  • El menjar i les begudes als espai reservats
  • Deixeu els animals a fora, llevat que es tracti de gossos pigalls.
  • Es recomana silenciar el telèfon mòbil i no utilitzar-ho a les sales d’exposició.

En aquest museu treballem per la sostenibilitat, gràcies per la teva col·laboració.

www.museuhistoria.bcn.cat