MUHBA Refugi 307

El Refugi 307 és un dels refugis antiaeris construïts durant la Guerra Civil amb l’objectiu de protegir la població dels bombardejos indiscriminats que va patir Barcelona.

El refugi va ser excavat gràcies al treball de molts veïns al barri del Poble Sec.

Disposa de tres entrades d’accés al carrer Nou de la Rambla i té a prop de 400 metres de túnels, amb una alçada de 2,10 metres i una amplada que oscil·la entre 1,5 i 2 metres. El refugi comptava amb diverses estances: lavabos, font, infermeria, sala d’infants i llar de foc, entre d’altres.

Recorrent-lo es poden reviure les angoixes d’una ciutat que durant la Guerra Civil es va enfrontar a un fenomen nou: el bombardeig indiscriminat de la població civil, una pràctica militar que només havia estat breument assajada durant la Primera Guerra Mundial.

El Refugi 307 és un dels millors exemplars de refugi construït a Barcelona i alhora esdevé un autèntic memorial de la lluita per la supervivència i el desastre de les guerres.

Informació complementària

Guia del centre

Visita: Refugi 307

Exterior del Refugi 307

El Refugi 307 del Poble-sec és un dels més de mil que es van construir a Barcelona durant la Guerra Civil. Es un bon exemple de la defensa passiva que va realitzar la ciutat durant aquest període.
Consisteix en 200 metres de túnels amb una alçada de 2'10 metres i una amplada que oscil·la entre els 1'5 i els 2 metres. Compta amb tres entrades d'accés, i va ser excavat gràcies a l'esforç de molts veïns que es va implicar en la seva construcció. Concebut per protegir la població dels atacs aeris, el Refugi 307 s'ha recuperat i obert al públic per tal de mostrar la crueltat de les guerres i les seves conseqüències.

Plànol del Refugi 307

L'experiència subterrània

Al llarg del recorregut per aquest refugi, es poden reviure les condicions de vida que van donar-se entre les seves parets. S’hi poden observar les diverses estances que el formaven, com ara els lavabos, una font, una infermeria, la sala dels nens i una llar de foc, entre altres. Malgrat només es van enllestir 200 metres de túnel, el projecte inicial n’incloïa més de 400, que haurien pogut donar protecció a unes 2.000 persones. Durant la visita es poden veure també restes de construccions posteriors a la Guerra Civil, quan el refugi va ser reaprofitat per a altres usos.

Una nova manera de fer guerra

El dia 16 de març de 1938, a les 22’08, va començar el bombardeig més sagnant que va patir Barcelona durant la Guerra Civil. Va durar prop de tres dies, va causar més de mil morts i ferits, va destruir 45 edificis i en va danyar 75 més. Barcelona va ser banc de proves per a una pràctica que només s’havia vist breument durant la Primera Guerra Mundial: el bombardeig indiscriminat de la reraguarda. La vida quotidiana es va veure cruelment trasbalsada, les famílies que podien enviaven els fills a lloc segur, i la moral de la ciutat va anar erosionant-se, contribuint a fer més aclaparadora la victòria franquista.

Organització davant les bombes

Després dels primers bombardejos, es va crear una Junta de Defensa Passiva i unes Juntes de Defensa Local que van intentar prendre mesures davant d’aquell nou i letal fenòmen bèlic. Primer es van habilitar com a refugis els soterranis de les cases i la pròpia xarxa de metro. Malgrat els pocs mitjans disponibles, la Generalitat, els Ajuntaments, i els mateixos ciutadans i van organitzar la defensa: s’instal•laren alarmes, es va fer un servei de proveïment d’aliments, aigua i medecines i es van construir refugis de nova planta malgrat l’escassedat de materials necessaris, com el ferro. Quan sonaven les alarmes, s’apagaven tots els llums de la ciutat, i tocava córrer. Si no es tenia un refugi a mà, ni tampoc cap estació de metro, quedava el recurs d’amagar-se a Collserola o en algun dels turons de la ciutat.

c/ Nou de la Rambla, 175
veure mapa

Informació i reserves

Adreça electrònica: reservesmuhba@bcn.cat
Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 10 a 14 h i de 16 a 19 h.

De dilluns a dissabte, només per a grups amb reserva prèvia.

Diumenges: visites comentades a les 10.30, 11.30 i 12.30 h.
A les 10.30 h: en anglès
A les 11.30 h: en castellà
A les 12.30 h: en català

Places limitades. Imprescindible reserva prèvia.
La reserva de grups s'ha de fer amb una setmana d'antelació.
Festius tancat.

Entrada general: 3,40€ (visites del Programa general dels caps de setmana)

Metro: Paral·lel (L2 i L3)
Bus: 121 (parada Nou de la Rambla), 121, 21 i H16 (en Paral·lel)