MUHBA Turó de la Rovira

El març del 2011 es va inaugurar el nou espai patrimonial del Turó de la Rovira, que va significar l’arranjament i l’actuació patrimonial en un indret de la ciutat, fins llavors força degradat, aïllat i desconegut, on es conservaven les restes d’una bateria antiaèria que va defensar Barcelona dels atacs de l’aviació durant la Guerra Civil, així com les traces del nucli barraquista del barri dels Canons, que va perdurar fins l’any 1990, i que formava part d’aquella ciutat informal de barraques que al final de la dècada de 1950 aixoplugava el 7% de la població barcelonina.

El Turó de la Rovira, que permet una vista de 360º de la ciutat, constitueix un mirador de Barcelona que ha estat un veritable eco de la trajectòria de la plana de la ciutat. Antic assentament ibèric abandonat, l’impuls de la Barcelona moderna i contemporània va anar transformant el paisatge del turó, que es va convertir en terreny de conreu de garrofers, ametllers i vinya, i més tard en un espai poblat de cases d’estiueig i de casetes amb jardí, en algunes zones del qual també s’explotaven materials de construcció (pedrera de Can Baró) i posteriorment s’emplaçaven serveis de ciutat, com el dipòsit d’Aigües de Barcelona o les actuals antenes de telecomunicacions.

El Museu ha volgut posar en valor tots aquests pòsits històrics i patrimonials, d’una banda, mitjançant la instal·lació in situ de cinc plafons informatius que faciliten la visita autoguiada, l’edició de dues guies d’història urbana intitulades Defensa/BCN, 1936-1939 i Barraques/BCN, i la programació de visites guiades. De l’altra, impulsant una reflexió metodològica que ha permès una intervenció patrimonial basada en criteris arqueològics adaptats a la conservació d’estructures fràgils i modernes.

Aquest espai patrimonial, únic a Europa, és el fruit del treball comú realitzat durant més de dos anys entre els arquitectes Imma Jansana i Jordi Romero, els tècnics del Museu, els del Districte d’Horta Guinardó i els de l’Agència del Carmel, a partir d’una demanda plantejada durant anys per veïns i entitats de la zona.

La tasca duta a terme, que es continuarà properament amb l’arranjament de la vesant d’obaga del turó i la museïtzació dels espais disponibles, s’ha vist recompensada per l’elevat nombre de visites de propis i forans a aquest espai ciutadà singular i polifacètic que s’ha anat incloent discretament en la totalitat de la consciència de la ciutat, així com per la concessió ex aequo del Premi Europeu de l’Espai Públic Urbà a l’any 2012.

Els recents treballs arqueològics han generat una visió inèdita del turó, amb la recuperació del Pavelló d’Oficials, el Pavelló de la Tropa i el Lloc de Comandament de la Bateria. L’exposició «Barcelona al límit» mostra el seu paper en la ciutat sota les bombes de la guerra i en la ciutat informal de la postguerra, quan el barraquisme era per a molts l’única opció possible. Tot plegat dins d’una visió àmplia de l’impacte de la guerra aèria i del creixement accelerat a les ciutats del s. XX.

Guia del Centre

Informació complementària

Visites comentades i itineraris:

La Barcelona de la guerra i la postguerra. Perspectives des del Turó de la Rovira.
Visita comentada al MUHBA Turó de la Rovira d’1 hora de durada, 5,10 €

La defensa de la ciutat.
Visita al centre en relació al desenvolupament de la Guerra Civil a la ciutat. Durada 2 hores, 7,35 €

La Primera Balconada de Barcelona. El creixement de al ciutat vist des dels tres turons.
Itinerari que parteix del Turó de la Rovira i posa en relleu com els episodis successius en la història de la ciutat han deixat empremta en la balconada muntanyosa, al dels tres Turons. L’itinerari acaba al viaducte de Vallcarca. Durada 3 hores, 8, 45 €.

Tags:
PatrimoniPatrimoni arquitectònic

c. Marià Labèrnia s/n
reservesmuhba@bcn.cat
veure mapa

Horari de visita als espais museogràfics

El Turó de la Rovira és un espai de lliure accés. L'horari fa referència només als espais amb museografia que expliquen la Barcelona en temps de guerra i la ciutat informal de la postguerra.

Dimecres i dissabtes de 16.30 a 20.30h
Diumenges de 10.30 a 14.30h i de 16.30 a 20.30h.

Informació i Reserves:
Adreça electrònica: reservesmuhba@bcn.cat
Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 10 a 14 h i de 16 a 19 h.

Dies de tancament anual: 1 de gener, 1 de maig, 24 juny i 25 de desembre.

Entrada gratuïta

Bus: 119, V17