MUHBA Santa Caterina

Situat dins de l’actual mercat de Santa Caterina, l’Espai Santa Caterina - Centre d’Interpretació Arqueològica resumeix alguns dels fets fonamentals de la història de Barcelona des de l’edat del bronze fins a les últimes manifestacions de l’arquitectura contemporània.

Al segle XIII s’hi va aixecar el convent dominicà de Santa Caterina, primera seu del Consell de Cent de la ciutat. L’any 1835 va ser enderrocat –malgrat la seva indiscutible vàlua artística– i va esdevenir el segon mercat de Barcelona.

Amb la creació d’aquest espai es pretén donar a conèixer l’evolució d’aquest sector de la ciutat des de la prehistòria fins als nostres dies, destacant especialment les diverses etapes del convent dominicà del mateix nom, que va estar en funcionament entre els segles XIII i XIX, sense oblidar-ne l’etapa com a mercat i la reforma recent, que ha constituït un dels exemples de més èxit de l’arquitectura contemporània de Barcelona.

Visita el MUHBA Santa Caterina

Amb la creació del MUHBA Santa Caterina, centre d’interpretació arqueològica, es pretén donar a conèixer l’evolució d’aquest sector de la ciutat des de la prehistòria fins als nostres dies.
La reforma del Mercat de Santa Caterina, culminada l'any 2005, va permetre fer importants excavacions arqueològiques a la zona. Al solar de l'antic mercat s'hi van descobrir restes que es remunten gairebé 4000 anys enrera, a l'edat del Bronze. El nou mercat, obra d'Enric Miralles i Benedetta Tagliabue, incorpora un espai on s'explica la història de tot aquest indret, que va acollir un dels convents gòtics més importants de la ciutat.

L’estudi del solar a través de l'arqueologia

L'espai de Santa Caterina a l'època imperial

La necròpolis cristiana ( S. IV –VI)

L’origen i evolució del convent de Santa Caterina

Plànol Santa Caterina

Els primers barcelonins

Sota el solar de l’actual mercat s’han trobat dos enterraments. Corresponen a un adult, possiblement una dona, i un infant. Ambdós van ser colgats en posició fetal. També es van trobar unes sitges petites, senyal d’un possible espai habitat del que no s’han trobat més evidències. Les restes descobertes a la zona inclouen també vestigis de l’època en què es va fundar la Barcino romana, cap al 10 a.C. S’han trobat indicis d’una activitat industrial relacionada amb la producció ceràmica: un pou d’extracció d’argiles, àmfores i rebutjos de forn. Aquest assentament, situat a uns 150 metres del recinte emmurallat de Barcino, es trobava a la vora d’antigues villae amb producció agropecuària.

Necròpoli dels primers cristians

A més d’enterraments prehistòrics, en aquest gran solar s’ha trobat una necròpoli cristiana dels segles IV a VI d.C. Està formada per un centenar d’enterraments de diferents tipus. Aquesta necròpoli podria haver estat vinculada a un lloc de culte de la mateixa època, del qual no s’han trobat restes. Aquestes vestigis dels primers cristians són de la mateixa època que el conjunt episcopal que s’ha conservat a la plaça del Rei, i que també forma part dels recintes visitables del Museu d’Història de Barcelona.

Recinte de culte

Al segle XI es va construir una petita església en aquesta zona, amb algunes dependències annexes. Quan els frares de l’orde dels dominics van arribar a Barcelona, se’ls va assignar aquesta esglesiola, que ells van reformar fins a convertir-la en un important convent. Les primeres reunions del Consell de Cent de Barcelona se celebraren en aquest indret, on també es va enterrar un dels barcelonins més cèlebres de l’edat mitjana: Sant Ramon de Penyafort, assessor de papes i reis i copatró de la ciutat. A l’Espai de Santa Caterina es conserven restes de l’església primitiva i de les successives fases de reconstrucció.

L'antic mercat

El Convent de Santa Caterina va ser enderrocat entre el 1837 i el 1839, a causa de la desamortització dels béns eclesiàstics. Hi va haver queixes dels qui volien conservar l’edifici, una de les primeres obres del gòtic català. El seu lloc va ser ocupat, en gran part, pel mercat de Santa Caterina, el segon edifici-mercat que va tenir Barcelona (el primer va ser La Boqueria). La gran reforma que s’ha fet recentment n’ha respectat les antigues façanes.

C. Joan Capri

De dilluns a dissabte de 7.30 a 15.30 h
Diumenges i festius tancat.

Entrada gratuïta

Metro Urquinaona (L1 i L4)
Barcelona Bus Turístic:
Ruta sud (vermella) | Ruta sur (roja)
South Route (red)