MUHBA El Call

Inaugurat el març de 2015, el MUHBA El Call és el millor punt de partida per conèixer com vivia la comunitat jueva barcelonina en temps medievals.

El Call conserva el nom de quan era el barri dels jueus de Barcelona, presents a la ciutat des d’antic i amb un paper molt actiu en la comunitat urbana de l’edat mitjana. Del Call medieval se’n manté la traça en els carrers i se’n conserva una documentació abundant als arxius de la ciutat. La seu del Museu d’Història de Barcelona al Call, ubicada on hi havia la casa de Jucef Bonhiac, teixidor de vels, aborda la trajectòria dels jueus en la història de la ciutat i l’esplendor del seu llegat cultural, que ha perdurat fins als nostres dies i que té un valor universal.

Guia del Centre

Enllaços

Projectes

Plànol ruta El Call

El Call Major

El Call Major va ser el primer assentament específicament jueu de la ciutat. Ocupava el quadrant nord-oest de l’antiga Barcino, i molts carrers de la zona conserven el mateix traçat de quan Barcelona era colònia romana. El Call va esdevenir un espai tancat, però tot i així, els jueus no hi vivien aïllats: tenien cases i obradors fora del Call, i propietats i terres de conreu al pla de Barcelona.

El Call Menor

A començaments del segle XIII la població del Call havia crescut tant que el barri s’havia quedat petit. Per això s’organitzà fora de la ciutat emmurallada un altre espai conegut com a Call Menor. Estava composat de cinc illes de cases, amb una plaça i una sinagoga. Es difícil imaginar el seu aspecte original, ja que ha canviat molt: la sinagoga es reconvertí en església-convent i la construcció del carrer Ferran, al segle XIX, comportà la desaparició de la seva plaça. En general, dels edificis jueus en queden poques restes, ja que van ser reconvertits en cases de veïns arran del creixement de la ciutat industrial dintre les muralles.

Els jueus i Barcelona

La primera notícia documentada sobre l’existència d’un barri jueu a la ciutat és del segle XI. Malgrat tot, se sap que ja hi havia jueus a Barcelona des de dos segles abans. Aquella comunitat va tenir un paper important, tot contribuint a l’expansió comercial de la ciutat. A més de respectar les seves pròpies tradicions (l’ús del calendari lunar, l’observança del sàbat...) tenien institucions pròpies i no depenien de les autoritats municipals, sinó del rei directament.

De la concòrdia a l'assalt

Les relacions entre la comunitat cristiana i la jueva eren inicialment bones: posseïen negocis en comú, i els comtes-reis confiaven a jueus càrrecs públics de gran importància, com els de batlle reial, recaptador d’impostos o ambaixador. L’any 1215 el concili IV del Laterà adoptà diverses mesures contra els jueus: control dels préstecs, prohibició d’ocupar càrrecs que suposin autoritat sobre els cristians, obligació de portar senyals en els vestits... la convivència anà degradant-se fins l’agost de 1391, en què el Call va ser assaltat i van morir 300 dels seus veïns. Barcelona no tornaria a tenir mai més un barri específicament jueu.

Placeta de Manuel Ribé, s/n
veure mapa

Dilluns, dimecres i divendres, de 11 a 14 h.
Dissabtes i diumenges de 11 a 19 h.

Dies de tancament anual: 1 de gener, 1 de maig, 24 juny i 25 de desembre.

Entrada normal: 2,20 €

Entrada reduïda: 1,54 €, menors de 29 anys, majors de 65 anys, carnet de biblioteques de Barcelona, targeta rosa reduïda, carnet de família nombrosa i carnet de família monoparental.

Entrada gratuïta: menors de 16 anys, targeta rosa gratuïta, membres de l’ICOM, Barcelona Card i Associacions Museòlegs de Catalunya, guies turístics, periodistes acreditats, passi metropolità d'acompanyant d'una persona amb discapacitat, professors d'ensenyament reglat, primer diumenge de mes tot el dia i la resta de diumenges a partir de les 15:00 h.

Metro: Liceu (L3) i Jaume I (L4)
Barcelona Bus Turístic: ruta sud (vermella) / ruta sur (roja) / south route (red)