MUHBA Domus de Sant Honorat

En aquest espai es conserven les restes d’una gran domus romana i de diversos locals comercials del segle IV, propietat d’un personatge important. Del segle XIII-XIV se’n conserven sis sitges per emmagatzemar tota mena de productes.

L’any 2002 es va realitzar una excavació arqueològica a la finca del carrer de la Fruita cantonada amb el carrer de Sant Honorat.

Les troballes arqueològiques que s’hi van fer van ser ben significatives, tot i que la descoberta no va ser una sorpresa, ja que l’any 1999 ja s’hi havien fet uns sondejos que havien dut a la localització dels primers mosaics romans.

A conseqüència d’aquestes excavacions i sondejos es van poder recuperar les restes d’una important domus romana i les estructures d’un gran magatzem medieval.

El 23 d’abril de 2010 es va obrir aquest nou espai arqueològic de 680 m2 situat a tocar de la plaça de Sant Jaume.

El projecte arquitectònic de Josep Llinàs inclou un recorregut que permet veure’n els elements més destacats, en un itinerari plantejat seguint un model similar al que hi ha al jaciment de la plaça del Rei: una passarel·la amb una línia de circulació pel jaciment que ressegueix les alineacions de les estructures antigues i reforça en planta els diversos espais, de manera que “l’obra nova” ajuda a la comprensió de “l’obra vella”.

Cal destacar el circuit que s’adapta a les sitges, de desenvolupament semicircular.

A l’interior del jaciment el visitant podrà veure i gaudir d’una de les domus de Barcino, un bon exponent de l’arquitectura domèstica de la ciutat en època romana.

La domus

La casa, propietat d’un personatge important de la ciutat, va ser construïda en el segle IV, en un moment pròsper i dinàmic de la petita ciutat romana. Com era habitual a l’època, la casa segueix un esquema clàssic i s’organitza a l’entorn d’un peristylum, una mena de pati porticat que permetia l’entrada de llum i de ventilació, i que alhora feia un paper de punt de trobada familiar i d’espai de lleure i de reunió, sobretot a l’estiu.

Al voltant del peristil s’hi obrien les diferents habitacions, algunes de les quals pavimentades amb mosaics policroms i decorades amb pintures que posen de manifest el rang i l’estatus social dels seus habitants.

Hi ha indicis arqueològics que permeten suposar que la domus disposava d’unes termes privades, com podem veure a la majoria de les cases rellevants de la ciutat.

Les sitges medievals

L’altre element que sobta quan es visiten aquestes restes és la presència de sis grans sitges que van formar part d’un gran magatzem, d’un alfòndec, situat al Call Major de Barcelona.

Els alfòndecs eren espais on els mercaders que arribaven a la ciutat deixaven les mercaderies i passaven la nit.

Impressionen l’alçada i la capacitat de les sitges, així com el sistema constructiu, una acurada obra de fàbrica que s’eleva gairebé quatre metres.

El complex medieval fa palesa la vitalitat econòmica i comercial del call barceloní en el segle XIII.

Enllaços

Tags:
Arqueologia
HistòriaHistòria antiga

C/ de la Fruita, 2
veure mapa

Informació i reserves

Adreça electrònica:  reservesmuhba@eicub.net
Horari d’atenció: de dilluns a divendres de 10 a 14 h i de 16 a 19 h.

De dilluns a divendres només per a grups amb reserva prèvia.
Diumenges de 10 a 14h
Festius tancat.

Entrada normal: 2,00 €

Entrada reduïda: 1,5 €, menors de 29 anys, majors de 65 anys, carnet de biblioteques de Barcelona, targeta rosa reduïda, carnet de família nombrosa, carnet de família monoparental i grups superiors a 10 persones.

Entrada gratuïta: menors de 16 anys, targeta rosa gratuïta, membres de l’ICOM, Barcelona Card, Associacions Museòlegs de Catalunya, guies turístics, periodistes acreditats, passi metropolità d'acompanyant d'una persona amb discapacitat, professors d'ensenyament reglat, primer diumenge de mes.

Metro: Liceu (L3) i Jaume I (L4)
Barcelona Bus Turístic: ruta sud (vermella)